29 kwietnia 2015

Testy - Joelle Charbonneau


Tytuł: Testy
Autor: Joelle Charbonneau
Seria: Testy #1
Wydawnictwo: YA!
Ilość stron: około 380

Wiele jest książek podobnych do "Zmierzchu" czy "Igrzysk śmierci". Wiele jest też książek reklamujących się tym podobieństwem. Przykładowo "Niezgodna", której autorka pewnie trochę się inspirowała, w ogólnym rozrachunku przedstawiła nowy świat i nowe opcje. I owszem, jest to pewnie dobry chwyt reklamowy, jednak nie wszyscy się na to łapią, a co gorsza, mogą na siłę dopatrywać się powiązań, co z kolei grozi unicestwieniem radości płynącej z lektury.

Co prawda na pierwszy rzut oka "Testy" nie są reklamowane w ten sposób, jednak z tyłu okładki pojawiają się "Igrzyska śmierci". Po przeczytaniu kilku średnio pochlebnych opinii i ogólnym zarzucie powielania schematu postanowiłam sama się przekonać, czy ta książka jest rzeczywiście słaba, a podobieństw nie da się zignorować. Zobaczcie, co o tym sądzę.


Znajdujemy się w Koloni Pięciu Jezior. Po Wojnie Siedmiu Faz Ziemia stała się jałowa, a niektórym bardzo ciężko się żyje. Cii - głównej bohaterce - akurat powodzi się całkiem nieźle, gdyż jej wykształcony ojciec zajmuje się rolnictwem. Jest w tym świetny, a kolonia nie liczy wiele osób, więc przynajmniej jedzenia starcza dla wszystkich. Cia kończy szkołę i niedługo dowie się, czy zakwalifikowała się do testów, które - jeśli przejdzie - zaprowadzą ją na studia.

Studia. Wydaje się to mało ważne, jeśli chodzi o świat, w którym żyją. Są to tylko pozory, bo ludzie marzą o wykształceniu i tak wielkim wyróżnieniu, bowiem ci, którzy przejdą ów testy i zostaną studentami - najbystrzejsi lub najbardziej twardzi - zostaną przywódcami nowego świata i pomogą go odbudować.

Sam opis mnie nie porwał. Pod wpływem kaprysu (i okazji :D) postanowiłam jednak zapoznać się z historią Cii. Jak się spodziewamy, dziewczyna zostaje wybrana do testów, choć po radzie ojca: "nie ufaj nikomu" jest nieco zmieszana. Testy są ogólną tajemnicą i nikt nie wie, z czym przyjdzie mu się zmierzyć. Szybko jednak okazuje się, że jeden błąd może kosztować życie.

Okładka tej książki jest niepozorna. Niby lekko mroczna przez tajemniczy granat (na moim egzemplarzu nie ma tego labiryntu - i dobrze w sumie... xD), jednak wciąż niegroźna. Nic bardziej mylnego! Szybko dowiadujemy się, że "Testy" to nie lekka książka o przetrwaniu. Owszem, jest to jeden z jej wątków, ale na tym się nie kończy. Mamy do czynienia z thrillerem osadzonym w fantastycznej (nie w znaczeniu świetnej ;)) przyszłości.

Świat został wykreowany dokładnie i mimo że nie powala oryginalnością, podoba mi się. A fabuła, przebieg testów i wzrastające napięcie sprawiały, że wciąż miałam ochotę na więcej. Zakończenie jest fenomenalne; niezmyślone, a naturalne i bardzo sprytne. Zdecydowanie nie jest też cukierkowe, za to daje nadzieję.

Bohaterowie zostali wykreowani całkiem przyzwoicie. Główną bohaterkę polubiłam, a Tomas, co do którego nie miałam zaufania, ostatecznie (już w połowie tak naprawdę ;)) je zdobył. Inni byli raczej mało ważni, choć myślę, że ulegnie to zmianie. 

W książce istnieją również intrygi, które są nieoczywiste, co świetnie o nich świadczy. ;) Wielu rzeczy nie jesteśmy po prostu świadomi, a nie każdy, kogo uważamy za przyjaciela, rzeczywiście nim jest.

Książka w moim odczuciu nie jest kopią "Igrzysk śmierci". Autorka stworzyła nowy świat i bohaterów, a także własne testy. Wyszło jej to genialnie, a emocje i ten cudownie niepokojący klimat zostały ze mną do teraz. Tak więc z czystym sumieniem polecam zapoznanie się z historią Cii, a ja już rozglądam się za kolejnym tomem! :)

Moja ocena: 9/10

Testy | Samodzielne studia | Egzamin dojrzałości

Książka bierze udział w wyzwaniach:
- Klucznik (z półki)
- Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (+ 2,8)
- Wyzwanie książkowe 2015 (ma tylko jedno słowo w tytule)

22 komentarze:

  1. Już miałam kupić ją jakiś czas temu,ale wiele zobaczyłam kilka złych opinii i się rozmyśliłam.Muszę ją jednak chyba przeczytać,żebym sama mogła się przekonać jak to z testami jest :)
    http://karmeloweczytadla.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam na nią ochotę odkąd zobaczyłam ją w empiku, przez ciebie mój apetyt na tę książkę wzrósł. Muszę po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oo, kiedy ja miałam po nią sięgnąć... :D muszę się poprawić!

    OdpowiedzUsuń
  4. Mi również książka się podobała, a druga część już czeka na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam wątpliwości co do tej książki - z jednej strony mam na nią ochotę, a z drugiej obawiam się tych porównań do innych trylogii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie porównania nie są widoczne, a cudowny klimat neutralizuje wszystkie wady! :)

      Usuń
  6. To raczej nie dla mnie, ale jestem pewna, że przeczytam, jak będę mieć okazję. Ostatnio nadrabiam większość lektur, które są właśnie "na topie". Jeśli mówisz, że "Testy" nie powielają schematów to Ci wierzę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ciągle nadrabiam - całe życie praktycznie! xD
      Tzn. jakiś tam schemat jest, tak jak w każdej książce, ale nie uważam, że jest to kopia Igrzysk Śmierci. ;) Dzięki! :D

      Usuń
  7. Już od dłuższego czasu poluję na pierwszy tom, i nadal mi się to nie udało :<

    OdpowiedzUsuń
  8. Porównania na pewno będż nieodzowne, ale skusiłabym się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ooo to książka dla mnie! Dzięki wielkie za recenzję, koniecznie muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  10. https://www.facebook.com/828585590492895/photos/a.829044107113710.1073741827.828585590492895/1018665114818274/?type=1&theater Zapraszam do udziału w konkursie! :) Myślę, że nagrody Cię zainteresują :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakiś czas temu odpuściłam sobie tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kurczę. Nawet nie wiesz jak mi namieszałaś w głowie. :D Raz czytam pozytywną opinię, raz negatywną, a teraz znów pozytywną i nie wiem co ze swoim życiem zrobić. :D Ale chyba koniec końców zaryzykuję, tym bardziej, że miałam na oku tę serię jeszcze zanim pojawiła się w Polsce. Plus ciekawi mnie sama idea Testów i... no ogólnie całość. :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam! Mamy trochę inne gusta, ale mam nadzieję, że ta akurat wpasuje się również w Twój. :D

      Usuń
  13. zachęciłaś mnie :O
    ale tak serio serio, po prostu chcę to jak najszybciej przeczytać
    Kliknij

    OdpowiedzUsuń

Witaj!
Jeśli coś zainteresowało Cię na moim blogu i chcesz się tym podzielić, to pisz śmiało! Zachęcam też do zaobserwowania bloga i częstego zaglądania. :)
Za wszystkie komentarze bardzo dziękuję, wszystkie je czytam - i to z niemałym uśmiechem. Stanowią dla mnie motywację do dalszej pracy, a za to jestem Wam strasznie wdzięczna.
Miłego dnia! :)