16 sierpnia 2015

Pierwszy grób po prawej - Darynda Jones

Tytuł: Pierwszy grób po prawej
Autor: Darynda Jones
Seria: Charley Davidson #1
Wydawnictwo: Papierowy księżyc
Ilość stron: około 370

"Zrobiłam to coś, że jednocześnie drapiesz się po brwi i pokazujesz komuś wała. Taka ze mnie multitaskerka."

'Co się z nami dzieje po śmierci?', to odwieczne pytanie ludzkości. Nikt tak naprawdę tego nie wie, jednak ludzie wierzą w pewne rzeczy. A co jeśli, załóżmy, odejdziemy z tego świata zbyt wcześnie? Może mamy jeszcze szansę coś zdziałać za pośrednictwem odpowiedniej osoby, np. Kostuchy, która przeprowadza te zbłąkane duszyczki na drugą stronę? Być może to prawda w naszym świecie. A może nie. Jednak na pewno prawdą jest w świecie Daryndy Jones.

Charley Davidson jest detektywem z bardzo dobrymi wynikami. W większości co prawda jej zasługi przypisuje się komuś innemu, ale to nie ma znaczenia, bo jest kilka osób, które ją cenią. Oprócz tego, dziewczyna jest także Kostuchą, więc kiedy niektórzy przychodzą do niej, jednak nie chcą przejść na drugą stronę, pomaga im w np. rozwiązaniu sprawy ich morderstwa. Dodatkowo Charley ma dość realistyczne sny (i to całkiem przyjemne ^^) z bardzo urodziwym osobnikiem płci przeciwnej... ;)

"Może przydałoby mi się szkolenie z wrażliwości. Zapisałam się kiedyś na zajęcia z panowania nad gniewem, ale instruktor mnie wkurwiał."

Darynda Jones na pewno miała pomysł, bo fabuła, mimo dość oczywistych motywów, jest oryginalna. Ta kobieta ma też świetne poczucie humoru, które przejawia się na każdej stronie w dialogach, komentarzach i opisach. Główną bohaterką i zarazem narratorką powieści jest Charley, która nie jest zwyczajna. Wszystko z jej perspektywy stanowi dobre podłoże do żartu i nawet w poważnych i niebezpiecznych chwilach sili się na dowcip.

I z jednej strony to jej zdystansowanie i dość lekceważąca postawa (+ żarciki) są zabawne, jednak z drugiej strony czasem miałam wrażenie, że czytam o buntowniczej i rozkapryszonej nastolatce, a nie dwudziestoośmioletniej kobiecie. Także jej komentarze i opisy były śmieszne i naprawdę często się uśmiechałam, ale zabrakło mi trochę powagi, Uważam, że ona po prostu powinna być nieco bardziej odpowiedzialna i rozważna.

"Kąciki jego ust zadrgały i już wiedziałam, że ma tego pendriv'a. Może akurat jest taki głupi, by...
Otworzył szufladę biurka i wyjął pendriv'a.
- Chodzi o to?
No. Jest dokładnie taki głupi."

Kolejną sprawą jest zaburzenie wzroku Charley. I nie chodzi mi tu o takie, gdzie zakłada się okulary i wszystko jest dobrze. Pewien człowiek, pod postacią żartów i docinków, pokazuje jej, że mu na niej zależy. Widać to gołym okiem, a ona nic. Żadnej wzmianki, chociażby w stylu 'nie podoba mi się, dokąd to zmierza', nic. Tak jakby w ogóle tego nie widziała i była nieświadoma. Bardzo nie lubię tego u bohaterek, a zwłaszcza u tych zabawnych i inteligentnych.

Reszta bohaterów była naprawdę dobra. Ów człowiek, o którym wspominałam w poprzednim akapicie również był zabawny i nie dało się go nie polubić. Natomiast facet ze snów był... gorący. xD Tajemniczy i mroczny i też fajny. ;) Polubiłam również wujka Charley, który umiał sprowadzić ją na ziemię i ogólnie ją okiełznać, a także jej szaloną, ale jakże przydatną przyjaciółkę.

"Ja wiedziałam, że ***** żyje, miałam więc nad policją lekką przewagę. Z naciskiem na lekką. "Przewaga" to też może za mocne słowo."

Książkę czyta się bardzo łatwo i szybko. Humor ma na pewno w tym swój udział, ale płynna i zwarta akcja to podstawa. Więc podsumowując, "Pierwszy grób po prawej" to połączenie naszego świata, duchów i nie tylko. To olbrzymia dawka humoru i lekkości. Z Charlie nie będziecie się nudzić, polubicie ją tak jak ja. To świetna osoba, szczera i z dystansem do siebie i innych, ale - jak każdy - ma małe wady. Wątek kryminalny, który siłą rzeczy się pojawia, również był przemyślany i ciekawy, a miłosny jest... skomplikowany. xD Wszystkim Wam polecam tę książkę, bo spotkania z Charley na pewno nie zapomnicie, a ja już zaopatruję się w kolejną część. :)

Moja ocena: 9/10

Pierwszy grób po prawej | Drugi grób po lewej | Trzeci grób na wprost | ...

Książka bierze udział w wyzwaniach:
- Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (+ 2,7)
- Klucznik (odkryta w blogosferze)

***
Przypominam o ankiecie!

19 komentarzy:

  1. Według mnie była to dość przeciętna, momentami irytująca powieść i nie specjalie polubiłam Charley. Co prawda mam zasadę, żeby każdej serii dać szansę czytając tom drugi, ale kompletnie mnie nie ciągnie do dalszej lektury w tym przypadku. Opis do drugiej części wydaje mi się tak strasznie głupi, że podejrzewam, że czytanie będzie męką...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, mi akurat książka się podobała. Miejscami rzeczywiście odczuwałam lekką irytację, ale poza tym wszystko wydawało mi się ok. I ten humor.. ;D

      Usuń
  2. Takiej książki z olbrzymią dawką humoru właśnie teraz potrzebuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się w takim razie, że właśnie ją znalazłaś. :)

      Usuń
  3. Niestety muszę przyznać rację DżejEr Carmen :/

    OdpowiedzUsuń
  4. To ciekawa seria. Lubię takie humorystyczne elementy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta seria ciągnie mnie do siebie jak magnes, a nie potrafię jej zakupić, zawsze są inne ciekawe rzeczy, ale muszę wreszcie to zmienić ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Strasznie dużo pozytywnych opinii o tej serii czytałam. Fragmenty, które rzuciły mi się gdzieś w oczy również sugerują, że może mi się spodobać - najwyższy czas poszukać w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że i Tobie przypadnie do gustu. :)

      Usuń
  7. Uwielbiam serię Daryndy Jones właśnie za to, że jest naładowana humorem i sarkazmem ;). Skończyłam niedawno trzeci tom i troszeczkę przeraża mnie oczekiwanie na kolejny, ale mam nadzieję, że wydawnictwo poczuje oddech na karku i tym razem się pospieszy :D.

    zatracona-w-innych-swiatach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt. Części wydawane są mniej więcej co rok. Niby nie jest to najgorszy odstęp, ale dla prawdziwych fanów jest to rzeczywiście męka. ;) Oby tym razem uwinęli się szybciej. :D

      Usuń
  8. Nie mogę się doczekać, by poznać tą serię. Wszyscy się nią w ostatnim czasie zachwycają, a ja czuję się niedoinformowana i źle mi z tym. :D Poza tym, jeśli ten humor to prawda, to już teraz jestem zachwycona i czuję, że polubienie tej serii przyjdzie mi z łatwością. ;)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wierzę, że znajdziesz w niej coś dla siebie. ;)

      Usuń
  9. Przyznam sie,pierwszy raz o niej słysze :)
    Nie wiem czy do końca moja tematyka,ale recenzja ciekawa :)
    nataliarecenzujee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Nie dowiesz się, póki nie spróbujesz, prawda? ;)

      Usuń

Witaj!
Jeśli coś zainteresowało Cię na moim blogu i chcesz się tym podzielić, to pisz śmiało! Zachęcam też do zaobserwowania bloga i częstego zaglądania. :)
Za wszystkie komentarze bardzo dziękuję, wszystkie je czytam - i to z niemałym uśmiechem. Stanowią dla mnie motywację do dalszej pracy, a za to jestem Wam strasznie wdzięczna.
Miłego dnia! :)